dijous, 19 de febrer del 2015

CONNEXIONS AMB ELEMENTS DE L’ENTORN (contacte natura-infant). L'AIRE

CONNEXIONS AMB ELEMENTS DE L’ENTORN (contacte natura-infant).

AIRE
L’aire és un element que ens separa entre nosaltres, que respirem, que sembla que no el veiem i que hi és.

Ens proposarem pensar, amb ulls de nen/a, una llista de paraules sobre com s’imaginen l’aire. A continuació proposarem experiències per a treballar l’aire a Educació Infantil.  

Quines característiques té l’element de l’aire (viscudes pels infants)
Quines experiències podem portar a l’aula perquè experimentin amb l’aire
  • pot ser suau, fort
  • color blau, blanc, gris o transparent
  • fred, calent
  • mou coses
  • el respirem. Si no el tenim ens ofeguem.
  • Fa soroll
  • podem fer música.
  • bufar diferents materials: paper, porexpan, etc.
  • Veure el que ocupa l’aire posant aigua en diferents objecte o bossa
  • Tubs sonors movent-los (aire). Podem fer música.
  • globus: quant aire hi cap, quins sorolls fa.
  • Pintura amb canyes (tirant l’aire dins, posant pintura i aigua a una cartolina).
  • Fer volar avions de paper.
  • Apagar espelmes traient aire (consciència que l’aire existeix)
  • fer bombolles sabó.

Sortides que podríem realitzar:
  • mitjans de transport aeri: mirador del Prat.
  • energia eòlica: veure molins de vent.

Sempre que parlem d’aire utilitzem alguns elements o materials: canyes, globus, espelmes, tubs. No poden faltar a una classe!



Les primeres activitats que farem amb infants d’Infantil seran d’experimentació, de més senzilles a més complexes. Després d’experimentar hem d’anar proporcionant objectes per tal de provocar-los conflictes cognitius (Perquè passa això?), creant així nous coneixements.

RECERCA D’ACTIVITATS RELACIONADES AMB L’AIRE

Educació Infantil (Parvulari)
Primària
  • Podem realitzar el mateix que a la web del Senderi.
  • Activitat a l’aula P4 a l’escola Pilar Mestres:
ü  bufem pilotes per “camins” per veure com es mouen
ü  Bufem pintura amb aigua i fem dibuixos
ü  atrapem l’aire fent bombolles de sabó
ü  atrapem l’aire inflant globus: l’aire ocupa un espai
ü  la força de l’aire aspirant-lo: atrapem petits papers aspirant amb una canyeta i els deixem a una safata


Al Col·legi Tarrés a P4 a més d’algunes activitats anteriors n’han realitzat d’altres:
ü  Sortim al pati a intentar “caçar” l’aire.
ü  Nosaltres tenim aire? Inflem un globus i fem sorolls amb l’aire. Què hi ha dins el globus? I si l’explotem?
ü  Esbrinem d’on surt l’aire.
ü  Podem moure bufant objectes pesants? I lleugers?
ü  Si tirem un objecte pesant i lleuger d’una alçada considerable, què succeeix?
ü  Fem volar avions de paper!

A l’Escola Estel a l’aula de P5, han realitzat altres activitats aplicables també a l’Escola Bressol. Han utilitzat xeringues, bosses de plàstic, han fet aire amb ventalls, plomes, … També han utilitzat un assecador de cabell per moure un cotxe amb vela!
  • A Senderi web especialitzada en educació en valors he trobat la següent experiència:
El pes de l’aire. Activitat de P3 i P4: Xtec

Objectius:
  • L'aire existeix i està format per gasos. Vam inflar globus, bufar amb canyetes, bombolles de sabó amb EI i CI, i diferents experiments per demostrar que l’aire pesa, que fa una força, que el pes de l’aire fred i l’aire calent és diferent. (Mireu pàgina web)


L’aire i el vent. Laboratori de Ciència: J. Verdaguer

És brut l’aire que respirem? Xtec


Des de l’assignatura optativa Descoberta de l’entorn, cadascuna de nosaltres escriurà preguntes que podríem fer als infants en relació al que volem investigar, en aquest cas, l'aire. A continuació trobareu la que m’ha tocat: L’AIRE EMBRUTA. Aquesta activitat l’ha realitzat el CEIP ESTEL

-      Què és l’aire?
-      Saps quines característiques té?
-      Perquè creus que l’aire embruta?
-      Quines plaques s’han embrutat més? 



Informació rellevant: Article de Sanmartí.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada